مزیت های ادامه تحصیل در هنرستان

1-    تنوع رشته های هنرستان ها نسبت به رشته های دبیرستان  ( 454 رشته مهارتی و فنی ) بیشتر است .

2-    هم زمان آموزش های تئوری یادگیری عملی نیز صورت می گیرد.

3-    امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر راحت تر است.

4-    بازار کار مناسب برای دانش آموزان حتی قبل از فارغ التحصیل شدن وجود دارد.

5-    روحیه تعاون و همکاری دانش آموزان به خاطر انجام کارهای گروهی در کارگاه بیشتر است .

6-    دانش آموزان با انجام کارهای عملی اعتماد به نفس بالاتری دارند .  

7-    با گذراندن واحد کارورزی ٬ آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار دارند .

8-    دانش آموزان هنرستانی در آینده یک تولیدکننده هستند .

9-     کم شدن یک سال زمان تحصیل از مزایای دیگر دانش آموزان هنرستانی است. 

10-دانش آموزان هنرستانی یک سال زودتر وارد دانشگاه ٬ بازار کار ٬  اجتماع و ... می شوند.

11-بیشتر ساعات درسی هنرستان ها عملی می باشد.

12-در هنرستان ها خلاقیت ها و استعدادهای دانش آموزان شکوفا می شود.

13-توجه مسئولین نظام ٬ سرمایه گذاری روی هنرستان ها است.

14-طبق آمار اعلام شده  90 در صد فارغ التحصیلان دیپلم هنرستانی مشغول به کارهستند.

15-دانش آموزان هنرستانی بعد از فارغ التحصیلی می توانند از وام های خود اشتغالی استفاده نمایند .

16-دانش آموزان هنرستانی می توانند احتیاجات خود وخانواده را برآورده نماید

17-دانش آموزان هنرستانی با حداقل امکانات می توانند حداکثر کارایی و  درآمد زایی را داشته  باشند    

18-دانش آموزان هنرستانی بدلیل اینکه بایستی در کارگاه ها نظم و دقت کافی را داشته باشند لذا نظم پذیری        بالاتری دارند

19-دانش آموزان هنرستانی نقش بسیار مهمی در کاهش بیکاری و افزایش اشتغال زایی دارند. 

دانش آموزان هنرستانی خود باوری بالاتری دارند.

علی نجاری ارانی ; ٧:٢٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/٤/٢۱

ضرایب و منابع آزمون دروس عمومی وپایه برای کلیه رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش

ضرایب و منابع آزمون دروس عمومی وپایه برای کلیه رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در هر یک از رشته های امتحانی

ردیف

عنوان آزمون

تعداد سوال

ضریب

منبع آزمون

1

زبان و ادبیات فارسی

15

2

زبان فارسی1 و 2 و ادبیات فارسی 1 و 2

2

زبان عربی

15

1

عربی 1 و 2/1 و 2/2

3

فرهنگ و معارف اسلامی

15

5/1

دین و زندگی 1 و 2 و 3

4

زبان خارجی

15

1

انگلیسی 1 و 2

5

ریاضیات

20

4

ریاضیات 1 و 2

6

فیزیک

15

2

فیزیک 1 و آزمایشگاه

7

شیمی

15

2

شیمی 1 (شیمی برای زندگی)

از داوطلبان اقلیت دینی مندرج در قانون اساسی به جای درس فرهنگ ومعارف اسلامی از مشترکات فرهنگ و معارف همه ادیان رسمی و اعتقادات دینی آنان که در دوران تحصیل آموزش می بینند سوال خواهد شد.

علی نجاری ارانی ; ٧:۱٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/٤/٢۱

حداقل شرط لازم برای موفقیت

  -حداقل شرط لازم برای موفقیت در هر زمینه ای یادگیری مداوم است.

 - همیشه کارهای خود را بنویسید و آنها را طبقه بندی کنید ؛ سپس از مهمترین آنها شروع کنید.

-  به طور مستمر روی رشد و نوسازی شخصیت خود کار کنید.

-  از سلامت جسمانی خود به بهترین نحو مراقبت کنید. نیرو و نشاط برای موفقیت و خوشبختی ضروری است.

- در مورد تعیین هدف های خود قاطعیت داشته باشید، اما در مورد روش دستیابی به آنها انعطاف پذیر باشید.

- برای رسیدن به هر یک از هدف های خود مهلتی تعیین کنید.

-  هدف های غیر واقع بینانه وجود ندارند . فقط مهلتی که برای رسیدن به آنها تعیین می کنیم ممکن است واقع بینانه نباشد.

 -  برای آن که همه توان خود را به کار گیرید باید رؤیایی فراتر در سر داشته باشید. برای دستیابی به ممکن باید جویای «غیرممکن» باشید.

-  آنچه بیش از هر چیز با موفقیت و خوشبختی همسویی داردخوشبینی  است.

-  هر موقعیتی را می توان مثبت تلقی کرد، به شرط آن که آن را به عنوان فرصتی برای رشد و پیشرفت در نظر بگیریم.

-  اگر در هر شخص و در هر شرایطی به دنبال نقاط مثبت باشید، تقریباً همیشه آن را پیدا خواهید کرد.

-  وقتی خدا بخواهد برای شما هدیه ای بفرستد آن را در مشکلی می پیچد. هر چه مشکل بزرگ تر باشد، هدیه هم بزرگ تر است!

-  هر وقت احساس ترس کردید،شجاعت را با «شجاعانه عمل کردن» در خود پرورش دهید.

 - کلید موفقیت در این است که هدف خود را تعیین کنید و آنگاه طوری عمل کنید که گویی امکان شکست وجود ندارد و همین طور هم خواهد شد.

-  هر تجربه ای را به یک تجربه آموزنده بدل کنید . در هر ناامیدی و شکستی ، به دنبال درس با ارزش باشید.

علی نجاری ارانی ; ٧:۱٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/٤/٢۱

نحوه ادامه تحصیل دیپلمه های فنی و حرفه ای و کاردانش

   

نگاهی اجمالی برنحوه ادامه تحصیل
دیپلمه های فنی و حرفه ای و کاردانش

 مقدمه
رشد سریع تکنولوژی و ایجاد تحول و تنوع در مشاغل و تخصص های مختلف ، مسئولین تعلیم و تربیت را بر آن داشت که در برنامه ریزی آموزشی در آموزش و پرورش تجدید نظر کلی داشته باشند.
به طور کلی شکل گیری نظام جدید آموزشی و ایجاد شاخه کاردانش و توسعه کمی و کیفی شاخه فنی و حرفه ای بر همین اساس بود. طبق توضیحاتی که در کتاب کلیات نظام جدید آموزشی آمده است هدف از تشکیل دوره های فنی و حرفه ای و کاردانش تربیت نیروهای ماهر ونیمه ماهر، جهت اشتغال در مراکز تولیدی ، صنعتی و حرفه ای می باشد. اما با توجه به تخصصی شدن مهارتهای مختلف و نیاز اینگونه مراکز به سطوح مختلف تخصص از یک سو ، و علاقه دانش آموزان به ادامه تحصیل در رشته های مورد نظر از سوی دیگر ، سیستم آموزشی عالی، دوره ها و رشته هایی را طراحی کرده اند که بر اساس آن جوانان بتوانند در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند . در این جا ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که با توجه به اهداف تعریف شده برای شاخه فنی و حرفه ای و شاخه کاردانش ، ادامه تحصیل از طریق ورود به دوره های کاردانی و تربیت تکنسین های مورد نیاز مراکز مختلف تولیدی ، صنعتی،و....، برای فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفه ای مد نظر بوده است.
لکن بر اساس حق ارتقا سطح تحصیلات و آگاهی برای آحاد جامعه ، این فرصت در اختیار دانش آموزان کاردانش نیز قرار شده است تا بتوانند داوطلب ورود به دوره های کاردانی باشند.
                                       

در این مختصر  بر آنیم تا شرایط و ظوابط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از دیپلم برای دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش، بررسی کنیم . شایا ن  ذکر است امکان بروز برخی تغییرات احتمالی در آزمون ها وجود دارد که این مهم بایستی مد نظر قرار گیرد.

ادامه تحصیل دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش به طرق زیر امکان پذیر می‌باشد:

1- آموزشکده های فنی و حرفه ای
2- دانشگاه جامع علمی – کاربردی
3- دوره های کاردانی پیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد
4- ورود به دانشگاه از طریق کنکور سراسری
5- دوره های فراگیر پیام نور
6- دوره های کاردانی به کارشناسی نا پیوسته


آموزشکده های فنی و حرفه ای
آموزشکده های فنی و حرفه ای ، یک واحد آموزش عالی است که با مجوز وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری ، تحت وزارت آموزش و پرورش اداره می شود و مجری دوره های کاردانی می باشد.
دوره های تحصیلی: شامل دوره های روزانه و شبانه می باشد.
 مقطع تحصیلی: مقطع تحصیلی در این دوره ، کاردانی می باشد و طول مدت تحصیل برای دوره روزانه 2 تا 3 سال و برای دوره شبانه حد اکثر 5/3 سال پیش بینی می شود.کلیه مقررات آموزشی مطابق آیین نامه آموزشی سایر دانشگاهها می باشد.

شرایط اختصاصی: دارا بودن گواهینامه پایان دوره تحصیلات متوسطه نظام جدید (دیپلم) در یکی از شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش تا پایان شهریور ماه سال تحصیلی جاری.

تبصره: این گونه دانش آموزان در صورتی که تا پایان شهریور ماه موفق به گذراندن کلیه واحد های درسی نشده باشند تنها در صورتیکه در کد رشته هایی پذیرفته شوند که در بهمن ماه پذیرش داشته باشند اجازه ثبت نام خواهند داشت.

مقررات وظیفه عمومی: داوطلبان مرد در طی دوران تحصیل ( روزانه یا شبانه) می توانند به شرط نداشتن غیبت تا قبل از پذیرفته شدن در آزمون و هرگونه ممنوعیت قانونی دیگر ، از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

هر داوطلب منحصرا میتواند در یک رشته امتحانی ، متناسب با دیپلم خود شرکت نمایند.ضمن آن که مجاز خواهد بود حد اکثر 15 کد رشته محل تحصیلی را اعم از دوره های روزانه یا شبانه ، مرتبط با همان رشته انتخابی در فرم ثبت نام درج نماید.

زمان ثبت نام آزمون های کاردانی آموزشکده های فنی و حرفه ای هر ساله تقریبا از دهه دوم اردیبهشت ماه آغاز می گردد و آزمون مربوطه در نیمه دوم مرداد ماه انجام میپذیرد. لازم به ذکر است اسامی پذیرفته شدگان معمولا در نیمه دوم شهریور ماه اعلام گردد.

در رشته های متمرکز این آزمون مانند نقاشی، تربیت بدنی،و گرافیک که نیاز به طی مراحلی همچون آزمون تشریحی و عملی دارند ، داوطلبان بایستی به موقع اقدام نمایند.

تذکر مهم : در برخی از آموزشکده ها به دلیل عدم تکمیل ظرفیت آن مراکز، داوطلبان متقاضی می توانند از طریق هفته نامه پیک سنجش مطلع ودر مرحله تکمیل ظرفیت اقدام به ثبت نام نمایند.

عناوین و منابع این آزمون منطبق با جدول دروس عمومی و پایه و جدول دروس تخصصی در دفترچه های ثبت نام اعلام می گردد .


دانشگاه جامع علمی- کاربردی

هدف از دوره های دانشگاه علمی- کاربردی ارتقا دانش افراد و ایجاد مهارتهای لازم برای احراز شغل و حرفه مناسب می باشد.

دوره های کاردانی دانشگاه جامع علمی – کاربردی
پذیرش دانشجو در این دانشگاه برای دوره های کاردانی از بین دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم نظام قدیم یا جدید ( نظری،فنی حرفه ای،کاردانش) و به صورت داوطلب آزاد یا شاغل می باشد.
 

ثبت نام این آزمون تقریبا در نیمه دوم دی ماه آغاز گردید .ضمن آنکه نتایج آزمون اواخر بهمن ماه اعلام گردیده و کلاسها از اسفند ماه آغاز خواهد شد.

هر داوطلب بر اساس میزان علاقه مندی خود به رشته های تحصیلی و با توجه به شرایط اختصاصی منحصرا می تواند در یکی از 5 گروه آزمایشی صنعت ،کشاورزی،صنایع غذایی،مدیریت،وخدمات اجتماعی یا هنر شرکت کند.

در سالها ی قبل  دانشگاه علمی کاربردی بعضی از استانهادر  رشته کاردانی شامل نرم افزار کامپیوتر،نرم افزار سیستم،معماری،شهرسازی،عمران،فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT، بهداشتیار دامپزشکی، سفال و سرامیک،مدیریت بازرگانی،اموراداری ،حسابداری عمومی و حسابداری مالیاتی به پذیرش  دانشجو مبادرت ورزید.
همچنین  دانشگاه جامع علمی کاربردی  در  رشته کاردانی شامل نرم افزار کامپیوتر ، فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) ، انتقال آب،امور دامی( تکنولوژی پرورش طیور )، احیا و بهره برداری بیابان، بهداشتیار دامپزشکی،امور اداری،حسابداری مالیاتی،و مدیریت بازرگانی پذیرش دانشجو داشت.
از پذیرفته شدگان نهایی ،مطابق سر فصل های مصوب،شهریه اخذ خواهد شد.
عنوان گروه و زیر گروه آزمایشی رشته هی تحصیلی و دیپلم های دارای اولویت ، مطابق جدول ذیل می باشد.

آزمون دوره های کارشناسی پیوسته-دانشگاه علمی-کاربردی

پذیرش داوطلبان آزاد یا شاغل برای دوره های کار شناسی پیوسته از بین دارندگان گواهینامه دوره پیش دانشگاهی یا دیپلم نظری نظام قدیم می باشد.

داوطلبان منعی از نظر نظام وظیفه نداشته باشند.

برای داوطلبان شاغل در رشته انتخابی خود علاوه بر احتساب نمره دروس عمومی و 2 برابر نمره کل آزمون ( مانند داوطلبان آزاد )، آزمون تخصصی نیز برگزار می گرددو با اعمال ضرایب مربوطه اعمال خواهد شد.

زمان ثبت نام آزمون : در سال 85 نیمه دوم دی ماه بود.ضمن آنکه آزمون مربوطه در بهمن ماه برگزار خواهد شد.

از پذیرفته شدگان آزمون مطابق سر فصل های مصوب شهریه اخذ خواهد شد.

آزمون دوره های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته دانشگاه جامع علمی-کاربردی

برای شرکت در آزمون این گونه دوره ها ، مدرک فوق دیپلم یا کاردانی مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی ضروری است.

در این آزمون هم داوطلبان آزاد و هم داوطلبان مشاغل مجاز به شرکت می باشند.

هر داوطلب می تواند در یکی از 6 گروه آزمایشی اصلی  صنعت،کشاورزی،صنایع غذایی،محیط زیست،مدیریت و خدمات اجتماعی یا هنر شرکت نماید.

هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 10 کد رشته تحصیلی از یک کد رشته امتحانی در گروه آزمایشی انتخابی خود می باشند.

زمان ثبت نام این دوره ها نیمه دوم دی ماه و زمان برگزاری آزمون در بهمن ماه می باشد.

از پذیرفته شدگان آزمون مطابق سر فصل های مصوب مالی،شهریه اخذ خواهد شد.

دوره های کاردانی پیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد

دوره های کاردانی پیوسته بدون آزمون این دانشگاه برای اولین بار از تیر ماه 84 اجرا و دانشگاه اقدام پذیرش دانشجو بر اساس شرط معدل نمود. ضمن آنکه در ماه آذر 84 نیز ثبت نام مجدد انجام گردید.(تا سال 85 ثبت نام این آزمون هر ساله 2 بار صورت پذیرفته است که پیش بینی می شود همین روال ادامه داشته باشد.)

ثبت نام در این دوره ها خاص فارغ التحصیلان کاردانش و فنی حرفه ای می باشد.

طول تحصیل در دوره های کاردانی حداقل 2 سال بوده و تا 3 سال نیز ممکن است ادامه یابد.

کلیه فارغ التحصیلان کاردانش و فنی و حرفه ای و همچنین دیپلمه های هنرستان نظام قدیم فقط مجاز به ثبت نام در یکی از رشته های کاردانی متناسب با نوع دیپلم خود مطابق با جداول مربوطه در دفترچه ثبت نامی می باشند.

تبصره 1: علاقه مندان به رشته تربیت بدنی می توانند بدون توجه به نوع دیپلم خود در رشته تربیت بدنی ثبت نام کنند.

تبصره 2- دارندگان مدارک تطبیقی ( که معدل کل دیپلم برای آنان منظور نمیشود) مجاز به ثبت نام در دوره کاردانی پیوسته نمی باشند. البته در همین جا لازم به ذکر است که اینگونه افراد به استناد رای جلسه شورای عالی آموزش و پرورش می توانند نسبت به رفع این مشکل برابر ضوابط اقدام نمایند. ( بخشنامه ی شماره 32/423 مورخ8/9/85 معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی وزارت متبوع)

داوطلبان هنگام ثبت نام نبایستی از نظر نظام وظیفه منعی داشته باشد همچنین بر اساس آخرین اعلام وظیفه عمومی در دی ماه 85 داوطلبان متقاضی ورود به دوره های تحصیلی بدون آزمون نمی توانند از معافیت تحصیلی برخوردار شوند. که در این خصوص ممکن است در آینده تغییراتی به وجود آید.
داوطلبان در هنگام ثبت نام حداکثر می توانند 2 کد رشته محل را از بین رشته محل های موجود متناسب با دیپلم خود انتخاب کنند . ضمن آنکه انتخاب سوم آنها در صورت تمایل داوطلب با انتخاب دانشگاه خواهد بود.

به منظور کمک به داوطلبان در انتخاب رشته محل ها ، در دفترچه راهنما ، جدول راهنمای معدل به صورت تقریبی در نظر گرفته شده است تا داوطلب بتواند با توجه به معدل دوره متوسط خود انتخاب واقع بینانه تری داشته باشد.

 ورود به دانشگاه از طریق کنکور سراسری

یکی دیگر از راههای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش از طریق شرکت در کنکور سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی می باشد. این قبیل افراد باید برای نیل به این هدف دارای مدرک پیش دانشگاهی باشند . به عبارت دیگر توانسته باشند کلیه واحد های مربوط به دوره پیش دانشگاهی (24 واحد درسی) را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد. تحقق این مسئله به 3 طریق زیر امکان پذیر خواهد بود.

از طریق ادامه تحصیل به صورت داوطلب آزاد:
این روش از طریق ثبت نام در زمان مقرر در مراکز پیش دانشگاهی بزرگسالان و اخذ 12 واحد درسی  مربوط به پیش دانشگاهی در هر رشته دلخواه اعم از ریاضی و فیزیک،علوم تجربی،انسانی و یا هنر در هر ترم از یکسال تحصیلی به شیوه داوطلب آزاد صورت می پذیرد. بدیهی است ثبت نام به شیوه داوطلبان آزاد منجر به معافیت تحصیلی نخواهد شد و داوطلبان پسری که به این روش عمل می کنند بایستی حتما از راهنمایی مشاوران بهره ببرند.

از طریق حضور در امتحان تغییر رشته:
کلیه فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای و کاردانش و حتی دانش آموزان متقاضی ورود به رشته غیر متناظر با دیپلم خود با هدف استفاده از معافیت تحصیلی و حضور در کلاسهای درسی دوره پیش دانشگاهی می توانند در آخرین سال یا ترم تحصیلی خود در دبیرستان  در فرصت مقتضی در یکی از دبیرستانهای بزرگسالان ناحیه یا منطقه تحصیلی خود که از طرف اداره آموزش و پرورش ناحیه یا منطقه تعیین می گردد ثبت نام و برابر جدول امتحانات تغییر رشته (که نزد مشاوران می باشد  ) در امتحان دروس مربوطه شرکت نمایند. بدیهی است در صورت کسب حد نصاب نمره لازم در هر درس ( که در بعضی دروس رشته هنر 12 می باشد.) این قبیل افراد می توانند در ترم آتی با رعایت ظوابط و مقررات متقاضی ورود به مراکز پیش دانشگاهی روزانه یا بزرگسالان شوند.

تذکر الف) نمرات تغییر رشته هر درس قابل ذخیره برای ترم بعدی نیز می باشد.
تذکر ب) : در صورتی که متقاضی امتحانات تغییر رشته بعضی یا تمامی دروس مربوط به تغییر رشته را در دوره متوسطه گذرانده و حد نصاب قبولی لازم را کسب نموده باشد از شرکت در امتحان تغییر رشته آن درس یا دروس معاف می باشد.

 

دوره های فراگیر پیام نور در مقطع کارشناسی

یکی دیگر از زمینه های ادامه تحصیل دانش آموزان دیپلمه ی فنی و حرفه ای و کاردانش، شرکت در دوره های فراگیر پیام نور می باشد. بر این اساس کلیه دانش آموزان فوق الذکر که موفق به اخذ   دیپلم خود شده اند ، مجاز هستند در یکی از 3 دوره این دانشگاه ثبت نام و شرکت نمایند که در ذیل به توضیح هر یک از این 3 دوره خواهیم پرداخت.

الف) دوره های فراگیر نیمه حضوری چند بخشی(تابان)
ب) دوره های فراگیر غیر حضوری چندبخشی(آزمون محور و رادیو تلوزیونی)
ج) دوره های فراگیر غیر حضوری چند بخشی آزمون الکترونیکی ( مجازی)
( ذکر این نکته در همین جا ضروری به نظر می رسد که یکی دیگر از دوره های این دانشگاه دوره های نیمه حضوری عادی می باشد که چون دانش آموزان فنی و حرفه ای و کاردانش مجاز به انتخاب رشته های مربوط به این دوره نیستند از معرفی آن ها صرف نظر شده است.)

کلیات:
- زمان ثبت نام این دوره ها درسال 85 در دهه ی دوم اسفندماه تعیین گردید.
- زمان برگزاری آزمون تبدیل وضعیت از دانشپذیری به دانشجویی مورخ 2/6/86 اعلام گردید.
( توضیح این که با توجه به ماهیت دوره های فراگیر دانشگاه پیام نور کلیه داوطلبین واجد شرایط ثبت نام در این دوره ها ملزم هستند که تعداد مشخصی واحد های درسی دانشگاهی(عمومی-اختصاصی) را متناسب با رشته ی دلخواه خود در اولین نیمسال ثبت نامی انتخاب و با موفقیت بگذرانند که به این نیمسال، نیمسال دانشپذیری گفته می شود. به عبارت دیگر دوره دانشجویی پس از پشت سر گذراندن دوره دانش پذیری امکان پذیر خواهد بود.)
- اخذ حداقل نمره قبولی 10 در هر یک از دروس عمومی و اختصاصی و همچنین کسب حداقل میانگین نمره 12 در کلیه دروس برای تغییر وضعیت از دانش پذیری به دانشجویی ضروری می باشد.

در صورتی که در یک یا دو درس نمره داوطلب کمتر از 10 باشد می تواند به صورت مشروط در مقطع کارشناسی ثبت نام کند لیکن داوطلب مکلف است حداکثر تا پایان نیمسال دوم تحصیلی درس یا دروس مربوط را با موفقیت بگذرانند و در غیر این صورت از ادامه تحصیل محروم است.

- در نیمسال دانشپذیری معافیت تحصیلی به دانش پذیران ذکور این دانشگاه تعلق نمیگیرد.

- هزینه تحصیل در نیمسال دانشپذیری و دوران دانشجوئی منطبق با سر فصل های مصوب اخذ خواهد شد.

- فهرست منابع و دروس عمومی و اختصاصی هر رشته در دفتر چه ثبت نام درج می شود.


دوره های فراگیر نیمه حضوری چند بخشی(تابان)

این دوره سعی دارد ضمن رعایت کیفیت در برنامه های آموزشی مصوب وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری داوطلب را تشویق نماید در مقطع کارشناسی با مهارت های تحصیل از راه دوربه  مهارتهای شغلی،مهارتهای زندگی،کار آفرینی ، مهارت راهبری رایانه (ICDL) و....، آشنا گردد.
دانشجوی طرح تابان پس از طی دوره دانشپذیری که ملزم به انتخاب تعدادی از دروس عمومی و اختصاصی متناسب با رشته ی انتخابی می باشد ، در دوره دانشجویی در دو نیمه به تحصیل می پردازد و پس از فراغت از تحصیل مدرک کارشناسی دانشگاه پیام نور که ارزش آن همانند مدرک سایر دانشگاههای دولتی ایران است، دریافت می نماید و امکان می یابد تا در مقاطع بالاتر دانشگاها ادامه ی تحصیل دهد. در این طرح تلاش بر آن است که نیمه اول تحصیل در محل انتخابی توسط داوطلب برگزار گردد و چون نیمه دوم به صورت تخصصی اجرا خواهد شد و نیاز به امکانات تخصصی ویژه دارد . داوطلب باید آمادگی حضور در یکی دیگر از مراکز واحد های مجری نیمه دوم رشته تحصیلی انتخابی را داشته باشد. همچنین:

طول دوره تحصیل کمی طولانی تر و تحصیلات کیفی تر از برنامه ی موجود دانشگاهای کشور است.

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته محل های موجود در دانشگاه تا شعاع حداکثر 180 کیلومتری محل سکونت خویش هستند.

داوطلبان متقاضی استفاده از خدمات آموزشی مراکز واحد های آموزشی دانشگاه می توانند با پرداخت مبالغ معینی از این خدمات برای نیمسال دانشپذیری استفاده کنند.

رشته ها و گرایش های مورد تقاضای داوطلبان که در سال 85 معرفی شدند عبارتنداز : ادیان و عرفان اسلامی- تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی – علوم قرآن و حدیث- فلسفه و کلام اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی- روانشناسی عمومی –آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی – مشاوره و راهنمایی – مدیریت و برنامه ریزی آموزشی – علوم اقتصادی ( اقتصاد نظری) – مدیریت جهانگردی- مدیریت صنعتی- مدیریت دولتی –

مدیریت بازرگانی- حسابداری- زبان وادبیات فارسی – مهندسی کامپیوتر ( نرم افزار)- مهندسی فناوری اطلاعات – علوم کامپیوتر – مهندسی ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون- مهندسی کشاورزی(علوم دامی) – مهندسی منابع طبیعی( محیط زیست) مهندسی آب و خاک- مهندسی و مدیریت و آبادانی روستاها- مهندسی علوم کشاورزی- مهندسی اقتصاد کشاورزی – مهندسی صنایع- مهندس مدیریت پروژه.

هریک از استان های کشور ، بسته به امکانات موجودشان تعدادی از رشته های فوق را دارا می باشد.

 


دوره های فراگیر غیر حضوری چند بخشی (آزمون محور و رادیو تلوزیونی)

دوره های فوق از ویژگیهای نظام آموزشی با از راه دور است که دانشجو، نیازی به سر کلاس ندارد.
در این نظام آموزشی داوطلب دارای شرایط ثبت نام می تواند صرفا یکی از رشته های تحصیلی در یکی از بخش های اموزشی را انتخاب نماید .همچنین می تواند در هر کجای کشور داوطلب یک رشته تحصیلی باشد و بومی بودن داوطلب شرط نیست. این افراد با انتخاب یکی از دانشگاهای جامع استانی ( استان مورد نظر داوطلب) در هنگام ثبت نام در زمان مقرر جهت شرکت در آزمون دانش پذیری اقدام خواهند نمود.

رشته های تحصیل مربوط به این دوره عبارتتند از : ادیان و عرفان اسلامی- علوم قرآن و حدیث – فلسفه و کلام اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی- روانشناسی عمومی – آموزش پیش دبستانی و دبستانی- مشاوره و راهنمایی – مدیریت و برنامه ریزی آموزشی – علوم اقتصادی گرایش اقتصاد نظری- مدیریت جهانگردی- مدیریت صنعتی- مدیریت دولتی- مدیریت بازرگانی – حسابداری- زبان وادبیات فارسی- مهندسی مدیریت و آبادانی روستاها – مهندسی کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی .

لازم به ذکر است اکثر رشته ها ی فوق در نیمسال دانشپذیری ، طبق برنامه تنظیمی به صورت رادیو تلوزیونی و از طریق شبکه آموزش پشتیبانی می گردد. ضمن آنکه توصیه  موکد دانشگاه به داوطلبان، استفاده از برنامه های آموزشی تلوزیونی ( منطبق با رشته انتخابی)، پس از قبولی در دوره ی دانشپذیری می باشد.

دروس دانشپذیری شامل دروس عمومی و اختصاصی منطبق با منابع از پیش تعیین شده می باشد.(در دفترچه ی ثبت نام ذکر شده است.)

دوره های فراگیر غیر حضوری چند بخشی آموزش الکترونیکی(مجازی)

آموزش الکترونیکی و اینترنتی که اصطلاحا آموزش مجازی نامیده می شود شیوه ای از ارائه ی آموزش دانشگاهی است که با الگو برداری از تجارت نوین جهانی آموزش از راه دور با استفاده از جدید ترین ابزارهای چند رسانه ای سازمان دهی شده است.در این شیوه آموزشی کلیه آموزش های لازم از طریق لوح های فشرده و مواد آموزشی چند رسانه ای و با استفاده از اینترنت و به صورت تحت وب ارائه می شود.


 رشته های تحصیلی موجود در این دوره عبارتند از علوم کامپیوتر – مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر با گرایش نرم افزار که دانش پذیر می تواند در هر کجای کشور داوطلب یک رشته ی تحصیلی باشد و بومی بودن داوطلب شرط نیست. و لذا دانشپذیر باید یکی از دانشگاههای جامع استانی را ( مطابق جدول دانشگاها در دفتر چه ثبت نام) جهت شرکت در آزمون دوره دانش پذیری که در شهریورماه برگزار می شود انتخاب نماید.
در صورتی که دانش پذیر در آزمون موفق شد دانشجوی دانشگاه پیام نور استان محل سکونت خود می باشد . ولی برای شرکت در امتحانات پایان هر درس دانشگاهی در دوران دانشجویی به یکی از 3 حوزه انتخابی از بین مراکز و واحد های انتخابی خود که قبلا هنگام ثبت نام در فرم تقاضانامه ی ثبت نام انتخاب نموده است ، معرفی و امتحانات مربوطه برگزار خواهد شد.

فهرست منابع و دروس عمومی و اختصاصی شرکت کنندگان در آزمون دوره دانش پذیری در دفترچه ی ثبت نامی  دانشگاهها ارائه می شود.


دوره های کاردانی به کارشناسی نا پیوسته

ثبت نام ورود به دوره کارشناسی ناپیوسته از دوره های کاردانی ( فوق دیپلم) پیوسته و نا پیوسته هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار می گردد.

 دانشجویان سال آخر مقطع کاردانی که حداکثر تا تاریخ سی ام بهمن ماه هر سال فارغ التحصیل می گردند مجاز به ثبت نام می باشند.

 آزمون کارشناسی نا پیوسته در دو سطح رشته های گروه پزشکی و گروه غیر پزشکی برای دوره های روزانه یا شبانه دارای پذیرش می باشد.

 رشته های گروه غیر پزشکی شامل رشته های مربوط به گروه فنی و مهندسی – کشاورزی- گروه هنر – گروه علوم انسانی – و رشته های علوم آزمایشگاهی ، دامپزشکی و رشته آمار می باشد.

هزینه مربوط به دوره شبانه و موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی این آزمون مطابق سر فصل های مصوب دریافت می گردد.

 دارندگان مدرک کاردانی پیوسته نظام جدید آموزش متوسطه ، مجاز به شرکت در آزمون پذیرش دانشجو از دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته رشته های تحصیلی گروه آموزش پزشکی نمی باشند.

لازم به تذکر است تناسب و تجانس رشته انتخابی با رشته فارغ التحصیلی ضروری است.

روشن بودن وضعیت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد ، وفق ظوابط و مقررات الزامی است.

 نکته مهم:

ادامه تحصیل دارندگان مدرک کاردانی ( اعم از فنی و حرفه ای یا کاردانش) از طریق
کنکور سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ، بدون داشتن گواهینامه پیش دانشگاهی بلا مانع است.


تذکر مهم:

در این مجموعه سعی بر آن شده است تا توضیحاتی کلی پیرامون ظوابط ادامه تحصیل فارغ التحصیلان مراکز آموزشی فنی و حرفه ای و کاردانش ارائه گردد. لیکن بر حسب تجربه می توان پیش بینی کرد که در سنوات آتی این شرایط و ظوابط با تغییراتی همراه شود. و لذا شایسته است هر ساله در استفاده و اطلاع رسانی به سایرین ، این مهم مد نظر قرار گرفته باشد و با لحاظ آخرین تغییرات این کار انجام شود.

 گزیده ی مطالب:

درخصوص ادامه تحصیل دانش آموزان در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش موارد ذیل ، قابل توجه می باشد:

1-  فارغ التحصیلان شاخه کاردانش می توانند در رشته های زیر مجموعه رشته خود در آموزشکده های دولتی فنی حرفه ای کاردانش وابسته به آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهند.

2- فارغ التحصیلان کاردانش می توانند در دانشگاه آزاد و آموزشکده های سما وابسته به این دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

3- فارغ التحصیلان فوق الذکر در دانشگاه علمی و کاربردی نیز می توانند ادامه تحصیل دهند.

4-  دانش آموزان برتر کشوری مسابقات علمی و کاربردی شاخه کاردانش می توانند در رشته های خود بدون کنکور ادامه تحصیل دهند.

5-  فارغ التحصیلان شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش می توانند مدرک پیش دانشگاهی را (بصورت آزاد یا شرکت در آزمون تغییر رشته) اخذ نموده و همانند دانش آموزان  شاخه نظری در کنکورسراسری یا دانشگاه آزاد شرکت نمایند.

6-  فارغ التحصیلان کاردانی (فوق دیپلم) شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش جهت ثبت نام در کنکور سراسری یا دانشگاه آزاد نیاز به گذراندن  دوره پیش دانشگاهی ندارند و مدرک کاردانی آنان معادل پیش دانشگاهی محاسبه می گردد.

تبصره- ادامه تحصیل فارغ التحصیلان شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش تا آخرین درجه دانشگاهی موجود در کشور بلامانع است.

بعنوان مثال: در حال حاضر ادامه تحصیل فارغ التحصیلان شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش در رشته های کامپیوتر٬ حسابداری٬ برق و... تا درجه فوق لیسانس

 در کشور بلامانع است .

علی نجاری ارانی ; ٧:۱٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/٤/٢۱

عناوین رشته های فنی و حرفه ای

ساختار رشته های فنی و حرفه ای برسه زمینه صنعت ؛ خدامت و کشاورزی پایه گذاری شده و هر زمینه دارای چند دسته است 58  واحد از درس های این شاخه در همه رشته ها به صورت مشترک ارائه می شود. درس های اختصاصی برای هر رشته حدود 39 واحد است .

رشته های زمینه صنعت : مکانیک خودرو – تأسیسات – نقشه کشی عمومی – صنایع فلزی – ساخت و تولید – صنایع چوب و کاغذ – الکترونیک – الکتروتکنیک – صنایع شمیمیایی – صنایع نساجی – متالوژی – ساختمان – نقشه برداری – سرامیک .

رشته های زمینه خدمات : نقشه کشی معماری – نقاشی – گرافیک – کودک یاری – مدیریت خانواده -  تربیت بدنی – کامپیوتر – طراحی و دوخت – حسابداری بازرگانی – نمایش – سینما – صنایع دستی پویانمایی ( انیمیشن )

رشته های زمینه کشاورزی  : امور زراعی و باغی – امور دامی – ماشین های کشاورزی – صناعی غذایی

علی نجاری ارانی ; ٧:٠۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/٤/٢۱

اشتغال فارغ التحصیلان هنرستان های فنی و حرفه ای :

آموزش های فنی و حرفه ای فعالیت هایی است که فرد را برای احراز مشاغل فنی و حرفه ای آماده     می کند و کارایی او را در انجام چنین مشاغلی افزایش می دهد . بنابراین برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف فنی و حرفه ای به دلیل کار در کارگاه های مختلف و آشنایی با دستگاه ها و ابزارآلات فنی و صنعتی و نحوه ی استفاده از آنها زمینه کاریابی و اشتغال بیش از سایر رشته ها می باشد و این فارغ التحصیلان می توانند با کار در کارخانجات تولیدی و مراکز خدماتی ؛ شرکت ها , ادارات و یا با تأسیس کارگاه های خصوصی و تعاونی های تولیدی ؛ مشغول به کارشوند .

علی نجاری ارانی ; ٧:٠٦ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/٤/٢۱

شیوه ی ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای

دانش آموزان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های مختلف شاخه فنی و حرفه ای پس از گذراندن سال اول متوسطه و با احراز شرایط تحصیل در شاخه فنی و حرفه ای و ضوابط که هر ساله اعلام      می گردد . درصورتی کسب اولویت می توانند در یکی از هنرستان ها در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل داده وپس از دو سال ادامه تحصیل مدرک دیپلم اخذ نمایند . و در صورت تمایل به شرکت در آزمون دوره های کاردانی پیوسته وارد آموزشکده های فنی و حرفه ای دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی شده و در مقطع کاردانی ادامه تحصیل دهند و همچنین پس از آن نیز می توانند  در دوره های کارشناسی ناپیوسته به تحصیلات خویش ادامه دهند . فارغ التحصیلان شاخه فنی و رحرفه ای میتوانند در صورت تمایل جهت شرکت در آزمون سراسری با گذراندن دوره پیش دانشگاهی در یکی از دروه های(ریاضی تجربی علوم انسانی یاهنر)ادامه تحصیل دهند.

علی نجاری ارانی ; ٧:٠٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/٤/٢۱